sogandcarpet

شرکت سجاده فرش سوگند کاشان تولید کننده انواع سجاده فرش‌های 500، 700 و 1000 شانه

sogandcarpet

شرکت سجاده فرش سوگند کاشان تولید کننده انواع سجاده فرش‌های 500، 700 و 1000 شانه

  • ۰
  • ۰

هر سجاده فرشی ممکن است به دلایل مختلفی بوی نامطبوعی به خود بگیرد که برای از بین بردن این بوی نامطبوع لازم است یا سجاده فرش شسته شود یا از روش‌های خانگی برای رفع این بو استفاده شود. به دلیل رولی و به هم پیوسته بودن سجاده فرش‌ها، انتقال سجاده فرش به قالیشویی کاری دشوار است به همین علت در این مقاله سعی شده است راهکارهای خانگی رفع بوی نامطبوع از سجاده فرش ارائه شود.

موادی که برای رفع بوی نامطبوع از سجاده فرش استفاده می‌شود عبارتند از: جوش شیرین، گل اسطوخودوس، روغن ضروری، روغن اسانس و بوراکس است که در ادامه به نحوه و مقدار این مواد طبیعی اشاره شده است.

جوش شیرین

برای اینکه بوی سجاده فرش را با استفاده از جوش شیرین از بین ببریم باید روی قسمتی از سجاده فرش که بوی نامطبوعی به خود گرفته است به مقداری که لازم داریم جوش شیرین می‌ریزیم سپس محل مورد نظر را با جارو یا فرچه مالش می‌دهیم که جوش شیرین در خاب سجاده فرش نفوذ کرده و بوی نامطبوع سجاده فرش را بگیرد. بعد از گذشت یک روز که جوش شیرین روی سجاده فرش ماند، با کمک جاروبرقی، تمام جوش شیرین را از روی سجاده فرش پاک می‌کنیم و بعد از آن روی سطح دستمالی که کمی نمدار کرده‌ایم می‌کشیم. در مرحله آخر یک قاشق سرکه سفید به یک لیوان آب اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. محلول سرکه سفید و آب را روی سجاده فرش اسپری می‌کنیم و 15 دقیقه صبر کرده سپس با اسفنج و شامپو می‌شوییم تا اگر اثر یا بویی از جوش شیرین و سرکه مانده بود از بین برود. در آخر با انجام تمام این مراحل بوی نامطبوع سجاده فرش از بین خواهد رفت.

گل اسطوخودوس

گل‌های اسطوخودوس بوزُدا هستند. در واقع این گل‌ها با بوی خوش خود به عنوان دئودورانت عمل کرده و بوی نامطبوع سجاده فرش را از بین می‌برند. نحوه استفاده از اسطوخودوس به این صورت است که نصف پیمانه از گل‌های تازه را خرد می‌کنیم در هاون ریخته و با پشت قاشق فشار می‌دهیم تا عطر آن آزاد شود. نصف پیمانه از گل‌های خرد شده را با یک پیمانه جوش شیرین در کاسه‌ای بزرگ ترکیب می‌کنیم. مخلوط را روی سجاده فرش می‌پاشیم و به مدت 30 دقیقه صبر می‌کنیم. اگر محلی از سجاده فرش که بوی نامطبوعی به خود گرفته است وسیع بود، یک پیمانه گل اسطوخودوس و دو پیمانه جوش شیرین را با هم ترکیب می‌کنیم. جوش شیرین بو را از بین می‌برد و گل اسطوخودوس عطر خوش روی سجاده فرش به جا می‌گذارد.

روغن ضروری

گزینه بعدی که برای رفع بوی نامطبوع از فرش و سجاده فرش استفاده می‌شود، روغن ضروری است. استفاده از لفظ روغم ذهن هر مخاطبی را به سمتی سوق می‌دهد که اگر من از روغن ضروری برای رفع بوی نامطبوع سجاده فرش کمک بگیرم، با حذف بوی نامطبوع، روغن لکه‌ای روی سجاده فرش از خود به جای خواهد گذاشت. اما لازم است این توضیح ذکر شود که روغن ضروری، روغنی فرار است و در اثر استفاده از آن لکه‌ای روی سجاده فرش باقی نمی‌ماند. روغن ضروری، روغنی است که از قسمت‌های مختلف گیاه که معطر است (مانند برگ، گل، پوست) می‌گیرند. (اگر رایحه و بوی گل را دوست دارید از رز، یاسمن، اسطوخودوس، اگر به بوی مرکبات علاقه دارید از لیمو و پرتقال و اگر بوی تند با سلیقه‌تان سازگار است از چوب صندل، سدر و نعنای هندی استفاده کنید) با ترکیب این روغن با جوش شیرین به راحتی بوی نامطبوع سجاده فرش از بین خواهد رفت. نحوه استفاده از روغن ضروری به این صورت است که مقدار 20 قطره از روغن را با نصف پیمانه جوش شیرین مخلوط می‌کنیم و به قدری هم می‌زنیم که به خوبی ترکیب شوند. سپس این مخلوط را روی قسمتی از سجاده فرش که بوی نامطبوعی دارد می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم 12 ساعت بماند سپس با جاروبرقی محل را تمیز می‌کنیم.

روغن اسانس

روغن دیگری که برای از بین بردن بوی نامطبوع استفاده می‌شود روغن اسانس است. اما از آنجایی که روغن اسانس گران است بهتر است برای ارزان‌تر تمام شدن با دیگر خوشبو کننده‌ها مانند جوش شیرین ترکیب کرد. 15 قطره از روغن اسانس را با نصف پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید. سپس این مخلوط را روی قسمتی از سجاده فرش که بوی نامطبوعی دارد می‌ریزیم کمی صبر می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به بافت سجاده فرش نفوذ کند. بعد از گذشت 6 ساعت با جاروبرقی قسمت موردنظر را تمیز می‌کنیم.

رفع بوی نامطبوع ناشی از رطوبت

گاهی بعد از شستن سجاده فرش در فصل زمستان، به علت اینکه آفتاب به میزان کافی به سجاده فرش نخورده یا در مناطق شمال و جنوب کشور به دلیل مجاورت با دریا و مرطوب بودن هوا، سجاده فرش کامل خشک نمی‌شود و بوی رطوبت از آن استشمام می‌شود. این بو بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت اما اگر بخواهیم سریع‌تر بوی نامطبوع ناشی از رطوبت را بگیریم باید از آرد ذرت یا جوش شیرین استفاده کنیم. روی سجاده فرش به مقدار زیادی جوش شیرین یا آرد ذرت می‌ریزیم و بعد از گذشت یک روز با جاروبرقی تمیز می‌کنیم.

استفاده از بوراکس برای رفع بوی نامطبوع

برای رفع بوی نامطبوع می‌توان از بوراکس که در دسته نمک‌های قلیایی قرار دارد و ماده‌ای غیر سمی است نیز استفاده کرد. نحوه استفاده از بوراکس به این‌صورت است که مقداری از بوراکس را روی سجاده فرش می‌ریزیم و نیم ساعت صبر می‌کنیم تا بوی نامطبوع را به خود جذب کند سپس با جاروبرقی آن را از روی سجاده فرش جمع می‌کنیم. برای اینکه رایحه‌ای خوش روی سجاده فرش بماند می‌توانیم روغن ضروری یا گل را با بوراکس مخلوط کرده و استفاده کنیم.

  • ۹۸/۰۵/۲۲
  • سجاده فرش سوگند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی