sogandcarpet

شرکت سجاده فرش سوگند کاشان تولید کننده انواع سجاده فرش‌های 500، 700 و 1000 شانه

sogandcarpet

شرکت سجاده فرش سوگند کاشان تولید کننده انواع سجاده فرش‌های 500، 700 و 1000 شانه

  • ۰
  • ۰

صنعت فرش بافی در ایران عزیزمان از گذشته ها وجود داشته است. از دیگر محصولاتی که از گذشته در این صنعت تولید می شد و طرفداران بسیاری داشت، گلیم ها هستند. گلیم ها دست بافته هایی از تار و پود هستند که معمولا از پوست حیوانات بافته و به جای فرش از آن ها استفاده می شد. امروز میخواهیم نگاهی به تاریخچه و انواع مختلف این محصول داشته باشیم.

تاریخچه

انسان از زمان های دور از پوست حیوان به منظور پوشش یا حفاظت از خود استفاده می کرد و بعد از مدتی نیز به فکر استفاده از آن به عنوان زیرانداز افتاد. مدتی بعد از آن نیز به فکر پرورش دام هایی مانند گوسفند و استفاده از پشم آنها برای زیرانداز افتاد. به این خاطر است که بافتن جزء یکی از اولین هنر های بشریت شناخته می شود.
در حال حاضر به طور قطع معلوم نیست که کدام قبیله و در کجا برای اولین بار بافت پارچه را انجام دادند ولی باستان شناسان ثابت کرده اند که 8000 سال پیش ساکنان فلات ایران و سرزمین های همجوار مثل سرزمین های شرق دریای مازندران گوسفند پرورش می داده اند و از پشم های آنها استفاده های مختلف می کرده اند. همچنین تکه پارچه ای هشت هزار ساله از موی بز پیدا شده در کرانه های دریای مازندران پیدا شده است.
گلیم بافی مقدمه بوده و تاریخ گلیم بافی نیز در حدود 3000 تا 5000 قبل از میلاد تخمین زده شده است.

دستگاه های گلیم بافی

به طور کلی 4 نوع دستگاه گلیم بافی وجود دارد.

1 : گلیم ساده باف

این دستگاه از یک کجو و چوب کمکی ساخته شده است که گلیم بافی به راحتی روی آن انجام میگیرد. گلیم هایی که با این دستگاه ساخته می شوند دو رو هستند و می توان از دو طرف آنها استفاده کرد.

2 : گلیم چرخی باف

این دستگاه 4 کجو دارد و در هنگام بافتن، هر کجو به وسیله کمان هایی جابجا می شود. در این نوع بافت پود از بین تمام تار ها رد میشود و پود های اضافی نیز در پشت گلیم روی هم قرار می گیرند که به این روش یک گلیم محکم و ضخیم ساخته می شود.

3 : جاجیم باف

دستگاه بافت جاجیم نیز مانند گلیم چرخی باف 4 کجو و چند کمان دارد. تفاوت جاجیم با بقیه گلیم ها رنگی بودن تار های آن است که در ظهور نقش ها بسیار موثر است. پشت و روی جاجیم نیز مانند گلیم ساده بافت یکسان دارد و می توان از دو طرف آن استفاده نمود.

4 : گلیم سوزنی (سوماک)

دستگاه گلیم سوزنی نیز مانند گلیم ساده باف یک کجو دارد و از نظر ظاهری نیز شباهت زیادی به این دستگاه دارد. در این نوع بافت پود های اضافه به صورت آزاد به پشت گلیم وصل می شوند و این نوع گلیم نیز بیشتر برای تزئین به کار می رود.

استفاده از گلیم در منزل

شما می توانید از گلیم در همه جای منزل خود استفاده کنید. گلیم ها در حال حاضر طرفداران بسیاری در سبک مدرن طراحی دکوراسیون خانه دارند. شما همچنان میتوانید از گلیم های سوزنی و تزئینی بر روی دیوار دکوراسیون منزل خود را زیبا کنید.
شما همچنین برای آشپزخانه خود که مکان مرطوبی است و به راحتی کثیف می شود نیز نیاز به پوششی بر روی زمین دارید تا بتوانید هر از چندگاهی به راحتی آن را بشویید.

  • ۹۹/۰۳/۱۸
  • سجاده فرش سوگند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی